Monday 29 October 2012

My Infertility Story Part 1



Saya nak share dengan kawan-kawan semua, my own story of Infertility.. Saya tak reti sangat mengarang ni but hopefully you guys will enjoy my story k..

Saya berkahwin pada tahun 2005, masa tu umur 27. Sebelum kawen x pernah ada masalah period pun tup2 lepas kawen x dtg period 2 bulan.. dengan rasa gembiranya pegi la beli Urine Pregnancy Test. The result is –Negative.. Lepas dua bulan period datang.. Saya dah start pelik, what’s wrong with me?

Perkara ni akhirnya berlanjutan hingga setahun.. period gap setiap 2 bulan.. masa ni orang sekeliling dah start bertanya.. “Bila lagi kau ni?” & “Dah ada ke belum?” Hmm.. sgt2 fed up dengan soalan2 tu..

2006 - Akhirnya saya buat keputusan nak ke LPPKN untuk dapatkan rawatan.. Kena buat pemeriksaan darah, ultrasound & HSG. Husband pun kena buat sperm check.. Hasilnya.. husband saya normal dan saya yang bermasalah.. Hormon saya rendah.. dah lupa yang LH ke FSH.. dan saya xde ovulation.. that’s why period terganggu & x boleh preggy.. nasib baik Tube saya x block & xde cyst dan sebagainya...

Saya pun mulakan treatment di mana saya perlu makan pil clomiphene dan Puregon Injection. Injection tu kena buat sendiri & inject kat bawah pusat plak tu.. Saya x boleh buat sendiri.. Scary!!! My dear husband yang tolong.. Lastly diaorg bagi HCG shot & suruh ML that night..

After spending considerable amount of money, we waited nervously for my cycle to come.. Saya berdoa sgt biarlah pregnant.. Tapi, akhirnya period pun muncul.. Kami berdua sgt2 frust.. dah berhabis duit tapi tiada hasil positif.. LPPKN suruh datang balik untuk try lagi sekali.. Saya kata nak gap dulu.. relax jap.. Bila nak pegi balik macam2 halangan pulak.. time period saya asyik x sesuai je dengan jadual klinik.. last2 saya give up nak ke LPPKN..

2007 - Saya cuba cara tradisional pulak.. Berurut.. macam2 makcik dah saya jumpa.. macam2 pendapat yang saya dengar.. Tapi tiada hasil jugak.. Ada makcik yang kata saya subur x ada masalah, ada yang kata rahim banyak lemak, la, lendir la, bengkak la, sumbat la.. saya jadi pening kepala fikirkan.. mana satu yang betul.. last2 say stop urut2 lagi.. bila fikir2kan, mana diaorg tau apa sebenarnya yang jadi kat dalam rahim kita.. bukannya diaorg scan pun.. rasa2 cm tu pun dah boleh tau ke?

Saya sensitif setiap kali orang tanya & cerita pasal baby.. Kadang2 ada mulut yang xde insurans tu selamba je sound..

“Bila lagi ni? Husband kau tak reti ke? Nak aku ajarkan?” (Sungguh kurang ajar)

“Semua orang ada baby. Ayu je xde baby” (Ini dari mulut seorang perempuan beranak satu. Saya amat2 terguris dengan kata2 dia ni.. masa tu dia comparekan saya dengan member2 ofis yang kawin selepas saya.. (semua get pregnant immediately after married except me)

Ada juga yang beri kata2 semangat dan petua2.. Mama dan Mother in law saya memang amat2 memahami.. mereka tak pernah desak saya.. Cuma mereka suruh usaha lagi dan berdoa banyak2 disamping mereka pun mendoakan sekali..

2008 – Tahun ni saya memang x ada buat rawatan apa2 pun.. saya just chill je.. malas nak fikir sangat.. The pressure is still there but saya buat-buat tak reti je..

2009 – Chill lagi.. Nothing happens..

Bersambung....

1 comment: