Wednesday 24 October 2012

Rayyan's Pneumonia Attack

Malam 17 oktober tu, saya nampak Rayyan bernafas lain macam. Nampak dada Rayyan turun naik dan dia amat-amat lemah. Asalnya dia cuma selsema dan batuk-batuk je. Dah bagi makan ubat Klinik Swasta. Ingatkan dia lemah sebab ubat so saya perhatikan saja dia malam tu.

Pada pukul 4.30 pagi, 18 Oktober, hati saya dah sedap sangat sebab nafas Rayyan berbunyi kuat. Bila minum susu macam sesak nafas. So tanpa membuang masa lagi, saya ajak hubby ke klinik 24 hours. Yang terdekat pagi adalah Hospital Lourdes. Lepas Doc periksa, dia kata banyak kahak dan Rayyan diberi Nebulizer untuk melegakan. Lepas tu nampak rayyan ok sikit. Dah mula bercakap dan nak main-main. Nafas pun tak berbunyi lagi. So lepas bagi Rayyan ubat-ubatan dia, saya dan hubby pun pergi kerje.

Ruapa-rupanya Rayyan makin lemah kat rumah... lastly my MIL call kata kita mesti pergi hospital sekarang. so kami bawa Rayyan ke Emergency Hospital Selayang. Saya ni paling penakut pegi hospital. Boleh pengsan kalau nampak orang berdarah. Nasib baik Rayyan diperiksa di Wad Separa Kritikal. Takdelah orang yang accident teruk n sebagainya.

Hasil Pemeriksaan Doctor, dia sahkan Rayyan diserang penyakit Broncho Pneumonia with Bronchospasm.
Saya dah post info tentang pneumonia sebelum ni..Silalah baca di sini.

Rayyan ditahan selama 4 hari. Rawatan yang diberi ialah Gas Nebulizer dan antibiotik. Mula-mula Rayyan diberi Gas Nebulizer setiap 2 jam, bila makin kurang bunyi kat dada dia, gas pun dikurangkan ke 4 jam dan seterusnya 6 jam.

Saya bersyukur pada Allah sebab Rayyan dah makin sembuh dan boleh pulang ke rumah dan saya memang respect pada rawatan dan layanan yang diberi oleh Doctor, Jururawat dan Petugas di Hospital Selayang. Terima Kasih tak terhingga saya ucapkan.Duduk kat hospital pun best dan sangat selesa. Yang letihnya jaga Rayyan yang jadi aktif sangat bila dah rasa sihat.Bila siang dia tidur, bila malam dia berjaga sampai pagi.. Para Petugas di Wad Pediatrik 8A tu pun dah kenal Rayyan budak berjaga malam..

So to all parents out there, janganlah ambik mudah bila anak diserang batuk dan selsema. make sure anak dibawa untuk pemeriksaan untuk mengelakkan membawa mudarat.

Rayyan Adam semasa di Wad Pediatrik 8A, Hospital Selayang. Seronok kan dia? macam tak sakit je..

No comments:

Post a Comment